Jaarverslag 2017
Vitale coalities

Samenwerking met sociale partners

Woonlastenfonds
De betaalbaarheid van sociaal wonen staat hoog op de agenda bij deltaWonen. Om deze reden werken we samen met 2 collega-corporaties en de gemeente Zwolle aan het betaalbaar houden van woningen. Huurders die een te dure huurwoning toegewezen kregen tussen 2012 en 2015, konden vanuit het woonlastenfonds een lagere huurprijs of andere woning krijgen. Huurders die in aanmerking komen voor verhuizing, kunnen een (gedeeltelijke) verhuisvergoeding aanvragen bij het noodfonds van de gemeente Zwolle.

Sociale Wijkteams
De Sociale Wijkteams (SWT’s) in Zwolle en Wezep zijn zeer belangrijke samenwerkingspartners voor deltaWonen. Met hen werken we samen aan vroegsignalering van problemen. Ook helpen ze ons om extra hulp of zorg te bieden als een huurder die nodig heeft. De wijkteams hebben een functie met betrekking tot goed en zelfstandig kunnen wonen in een wijk, en daarmee ook tot (inter)persoonlijke problematiek. Als wij signaleren dat het niet zo goed gaat met een huurder, zoeken wij de verbinding met Sociale Wijkteams. Onze maatschappelijke bijdrage gaat verder dan wonen alleen.

Op het ‘Festival der verantwoording’ van de VNG hebben wij samen met de gemeente Zwolle een presentatie geven over onze gezamenlijke inzet om de samenwerking tussen de corporaties en de SWT’s te optimaliseren.

De woonconsulenten zijn aanwezig geweest op het Platform Woningcorporaties, waar zij hun ervaringen in de deltaWonen-regio hebben gedeeld. In 2017 hebben de 5 sociale wijkteams in Zwolle ook diverse ontmoetingen met elkaar gehad. Op deze manier worden ervaringen uitgewisseld en helpen de teams elkaar. Zo werken we samen aan de leefbaarheid in de wijk.


Laaggeletterdheid
In Nederland zijn nog steeds veel laaggeletterde mensen die niet of nauwelijks kunnen lezen of schrijven. Onderzoek wijst uit dat dit maar liefst 1 op de 6mensen betreft. Dat betekent dat er ook onder onze huurders mensen zijn die niet of nauwelijks kunnen begrijpen wat wij schrijven in onze correspondentie. Om deze reden schrijft deltaWonen alle communicatie naar huurders op Nederlands niveau B1, ook wel ‘eenvoudig Nederlands’ genoemd. Ook doen we moeite om wat vaker te bellen in plaats van een brief versturen, als zich problemen zoals betaalachterstanden voordoen. Daarnaast gebruiken we meer filmpjes, cartoons en gekleurde enveloppen zodat mensen het verschil zien tussen een rekening en een informatieve brief.

Stichting Lezen & Schrijven koos Zwolle uit als stad voor de landelijke proef. Wehkamp en Zilveren Kruis doen ook mee aan deze proef. De stichting ziet deltaWonen echt als voorbeeldorganisatie: ‘De manier waarop jullie vanuit jullie maatschappelijke rol actief bezig zijn/gaan in het rekening houden met de communicatie richting de doelgroep. Maar ook in het herkennen en doorverwijzen van mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Daarnaast het feit dat jullie dit thema hebben ingebracht in het Sociaal Team in Oldebroek en betrokken zijn bij de pilot ‘laaggeletterde schuldenaren’ in gemeente Zwolle’.

Het initiatief sluit goed aan bij onze ambitie om huurders optimaal te faciliteren zodat zij deel kunnen nemen aan de samenleving. Als corporatie staan we dicht bij onze huurders en weten we wat mensen bezighoudt of waar ze vragen over hebben. Als corporatie signaleren we en verwijzen we. We hebben een belangrijke signaalfunctie als het bijvoorbeeld gaat over schulden, laaggeletterdheid en huiselijk geweld.


Vroeg eropaf
In Kampen werd al in 2016 met de gemeente, Beter Wonen IJsselmuiden en Stichting De Kern het convenant ‘Vroeg eropaf’ voorbereid. Hiermee zetten wij ons samen in voor goede hulp- en dienstverlening aan huurders met (problematische) huurschulden. De doelstellingen van het convenant zijn:

  1. vroeg opsporen van problematische schuldsituaties;
  2. voorkomen van ontruimingen en het opzetten van goede betalingsregelingen;
  3. voorkomen van verdere (sociale) problemen door hoge schulden;
  4. verbeteren van de onderlinge samenwerking;
  5. goede begeleiding van mogelijke cliënten naar een integraal (schuld)hulpverleningstraject. Het convenant is in 2017 ondertekend en leidt nu al tot lagere huurschulden en een vroegere signalering. In Hoofdstuk 1 staat meer informatie over de precieze hoogte van de huurschulden en betaalachterstanden.

Kadera
In juli van het afgelopen jaar is er door team Leefbaarheid een intentieverklaring getekend voor het project Safe at Home. Kadera, de initiator van het project, heeft 15 corporaties vanuit het hele land gevraagd om deel te nemen. Medewerkers van de deelnemende corporaties worden getraind in het signaleren van huiselijk geweld en kindermishandeling. 50 collega’s die direct klantcontact hebben (van KSC tot en met onze vakmannen in de wijk), namen hieraan deel.