Jaarverslag 2017
Financieel gezond

Administratieve scheiding DAEB en niet-DAEB

Vanaf 1 januari 2018 is het voor alle woningcorporaties verplicht om de administratie van DAEB en niet-DAEB gescheiden te voeren. In 2017 is er om deze reden veel inzet van de medewerkers geweest om te kijken hoe we dit aankunnen pakken binnen de bestaande processen. Een belangrijke vraag hierbij is hoe de niet-DAEB huren en kosten te vinden in de gehele administratie. Daarnaast zijn er kosten die voor zowel DAEB als niet-DAEB gemaakt worden. Om te zien hoe deze gesplitst kunnen worden, is een verdeelsleutel ontwikkeld. De administratieve scheiding van DAEB en niet-DAEB heeft een direct effect op de financiële ratio’s waarop wij als woningcorporatie worden beoordeeld. Reden te meer om dit grondig aan te pakken. Het scheidingsvoorstel DAEB en niet-DAEB is ingediend zodat er per 1 januari 2018 aan de verplichting kan worden voldaan.