Jaarverslag 2017
Financieel gezond

Financieel Gezond

Financieel rendement is dé pijler voor een gezond toekomstscenario, maar we willen ook met onze woningvoorraad klaar zijn voor een nieuwe samenleving en veranderende woonwensen van onze (toekomstige) klanten. Iedereen heeft recht op een goede en betaalbare woning. Daar werken we bij deltaWonen dagelijks met veel plezier aan. Hierbij hebben we hoge ambities als het gaat om duurzaamheid, betaalbaarheid en kwaliteit van onze woningen.

We hebben een solide toekomstplan ontwikkeld voor onze woningvoorraad, waarbij we niet hebben hoeven nuanceren op onze ambitie. Het toekomstplan past binnen onze financiële kaders. Het invoeren van passend toewijzen en de gezamenlijke ontwikkeling van een woonlastenfonds met de gemeenten Zwolle (2016) en Kampen (2017) en collega-corporaties, dragen bij aan de betaalbaarheid van wonen. Met de ontwikkeling van goedkopere huisvestingsprojecten kunnen we de toenemende druk op de woningmarkt grotendeels opvangen. In de periode 2017-2020 willen we in Zwolle en Kampen 200 semipermanente woningen aan ons bezit toevoegen. Daarnaast hebben we in onze meerjarenbegroting de komende jaren ingezet op groei van onze woningvoorraad in Zwolle en Kampen met circa 1.250 woningen door een combinatie van nieuwbouw, sloop en minder verkoop van bestaand bezit. Van deze doelstellingen hebben we in 2017 192 permanente woningen gerealiseerd. Verder gaan we het redden om de afspraak die corporaties met Aedes hebben gemaakt in het energieconvenant meer dan te behalen, door in 2024 voor het hele bezit minimaal een energielabel B te hebben.

Ons toekomstplan vraagt ons scherpe focus te houden op onze bedrijfslasten. Dat betekent dat we blijven zoeken naar manieren waarop we onze werkprocessen kunnen bijschaven en optimaliseren, terwijl we tegelijkertijd onze dienstverlening verbeteren. In 2017 hebben we gelijktijdig gewerkt aan de voor- én achterkant van onze dienstverlening met de implementatie van respectievelijk een digitale ‘mijn omgeving’ voor onze klanten en een nieuw primair systeem voor klantgegevens. Hiermee kunnen we onze klanten beter en sneller helpen bij vragen of (levens-) ontwikkelingen.

Zoals gezegd: iedereen heeft recht op een goede en betaalbare woning, waarbij we allereerst staan voor een respectvolle, professionele en verrassende dienstverlening in verbinding met onze klanten.