Jaarverslag 2017
Organisatie en processen

Lean: onze manier van werken

2017 was het 4e ‘LEAN’-jaar van deltaWonen. Ieder jaar zien we meer van de invloed hiervan op de kwaliteit van de productie en dienstverlening. Het project LEAN: Onze Manier Van Werken heeft voor meerdere processen een fundament neergezet, van waaruit gerichte optimalisatieslagen gemaakt kunnen worden. Procesgericht denken is hiermee nog meer verankerd binnen de organisatie. De werkwijze en methodiek vanuit LEAN: Onze Manier Van Werken heeft ertoe geleid dat er meer inzicht is ontstaan in de huidige processen, variaties in het proces, KPI’s, risico’s en Lean Verbeter Potenties. Teams zijn vervolgens zelf aan de slag gegaan om verbeteringen door te voeren. Een voorbeeld hiervan is het proces Planmatig Onderhoud, waar een nieuwe werkwijze is geïmplementeerd waardoor ze met dezelfde bezetting hogere taakstellingen aankunnen. Ook wordt binnen het verhuurmutatieproces door Lean meer gestuurd op aansluitende verhuur. Binnen het proces ‘betalen’ worden handmatige betalingen waar mogelijk omgezet naar automatische betalingen. Naast de procesgerichte aanpak zijn medewerkers op eigen initiatief verbeteringen aan het doorvoeren, zoals het real-time dashboard voor klanttevredenheid.

Interne Succesviering
De LEAN-werkmethode biedt medewerkers en afdelingen zelf mogelijkheden om processen beter in te richten en verbeteringen door te voeren. Elk kwartaal inventariseren we welke processen we daardoor konden verbeteren. Iedere procesverbetering is een succes en dat vieren we eens per kwartaal met alle medewerkers tijdens de zogenaamde successenviering.