Jaarverslag 2017
Duurzaam bouwen en ontwikkelen

Onderhoud

Er is in 2017 een toename in de kosten van het reparatieonderhoud geweest. Dit wordt met name verklaard door een toename in de complexe klachten die niet in de meerjarenonderhoudsbegroting werden meegenomen (zoals werkzaamheden aan riolering en intercominstallaties). Ook is het aantal begrote verhuizingen ten opzichte van 2016 in 2017 opgelopen, omdat de woningmarkt is aangetrokken. In 2017 is bovendien meer nieuwbouw opgeleverd, waardoor er een doorstroming op gang is gekomen.

In 2017 is het proces reparatieverzoeken verder geoptimaliseerd door de implementatie van ‘Mijn deltaWonen’. Hieraan is een nieuwe planningsmodule (Marlin) gekoppeld, waarmee bewoners zelf afspraken in kunnen plannen. Dit is een grote verbetering, zowel voor de medewerkers als voor de huurder.

Voor 2018 heeft deltaWonen een budgetprognose gemaakt. Als basis daarvoor golden het verwachte aantal reparatieverzoeken en mutaties over geheel 2016 en de 1e 6 maanden van 2017. Dit heeft ertoe geleid dat we in de meerjarenbegroting vanaf 2018 rekening houden met een bedrag van € 368,- per woning per jaar voor klachten en mutatieonderhoud.

In 2017 werkten onze vakmannen voor het eerst het volledige jaar vanuit het nieuwe magazijn in Zwolle. Door de korte lijnen met de planners op het tegenovergelegen hoofdkantoor aan de Veerallee, konden klussen sneller worden opgepakt. Dit zorgt ervoor dat de afdeling Dagelijks Onderhoud in de jaarlijkse kwaliteitsmeting van het Maintenance Quality Management (MQM) voor 2017 glansrijk haar score heeft behaald. In 2017 hebben we ons voorbereid om in 2018 volgens een nieuw kwaliteitslabel, namelijk EFQ te gaan werken. EFQ is qua niveau te vergelijken met ISO 2001.