Jaarverslag 2017
De klant voorop

Betaalbaarheid

Het is voor al onze huurders van belang om het wonen betaalbaar te houden. Daarbij hebben wij in het bijzonder oog voor de mensen met de allerlaagste inkomens. Dit vraagt om passende maatregelen op het gebied van betaalbaarheid en toewijzing. DeltaWonen neemt hier proactief besluiten in, die in onderstaande onderdelen worden toegelicht.

Huurprijzen
In 2017 hebben we een gematigd huurbeleid doorgevoerd. De generieke huurverhoging was voor het merendeel van de huurders 0,3% (inflatiepercentage 2016). Naast deze generieke gematigde huurverhoging, zijn de streefhuren voor woningen naar beneden bijgesteld, zodat bij nieuwe verhuringen de nieuwe huurprijs lager is dan de streefhuur die tot 1 juli 2017 van toepassing was.

Voor inkomens tot € 40.349,- was het wettelijk toegestaan om de huren te verhogen met 2,8% DeltaWonen heeft voor deze inkomensgroep de huren slechts gematigd laten stijgen met 0,3%. Voor huishoudens die een gezamenlijk jaarinkomen boven € 40.349,- hadden, hebben we wel de maximale huuraanpassing van 4,3% toegepast. Voor onzelfstandige woningen, - veelal studentenwoningen -, was de huurverhoging in 2017 1,3%.

We wijzen onze huurwoningen passend toe. Dit betekent dat het inkomen van de kandidaat-huurder passend moet zijn bij de huurprijs van de woning. In de afgelopen jaren heeft deltaWonen huurders actief benaderd om in een huis met een passende huur te wonen. In 2017 zijn enkele huurders met voorrang naar een goedkopere woning gegaan.

Huurachterstanden
Huurachterstanden zijn voor niemand prettig. De huurder is een probleem tegengekomen waardoor het bedrag niet betaald wordt en deltaWonen ontvangt de afgesproken huursom niet. Door in nauw contact te blijven met de huurder, vinden we samen oplossingen. Deze oplossingen zijn deels preventief en deels curatief. Zo hebben we een gesprek met kandidaat-huurders over de mogelijkheden in relatie tot hun inkomen en de (financiële) consequenties van het huren van een huis.

Mensen met schuldproblemen vinden het vaak moeilijk om hulp te zoeken of te vragen. Toch is het belangrijk om bij huurachterstand en andere betaalproblemen snel goede hulp te krijgen. Want zo kunnen grotere (schuld)problemen voorkomen worden. Daarom wil deltaWonen huurders met betalingsproblemen zo goed en zo snel mogelijk helpen.

Vindplaats Schulden
De gemeente Zwolle is samen met enkele woningcorporaties, energiebedrijven, drinkwaterbedrijf Vitens, Zilveren Kruis/Achmea en Stichting BKR de pilot ‘Vindplaats schulden’ gestart. Deze pilot heeft het doel om mensen met financiële problemen zo snel mogelijk te kunnen helpen. Ook deltaWonen werkt mee aan deze pilot. Inwoners van de gemeente Zwolle die betalingsproblemen hebben bij minimaal 2 van de genoemde bedrijven, krijgen ondersteuning aangeboden bij het op orde brengen van hun geldzaken. Hiermee geven we invulling aan 1 van de prestatieafspraken met de gemeente Zwolle om hoge schuldenlasten te voorkomen.

Sinds de invoer van de ‘Mijn deltaWonen omgeving’ op onze website, kunnen huurders zelf zien wanneer ze een betalingsachterstand hebben. Dit gaat soms om erg kleine bedragen, als bijvoorbeeld een huurder vergeet om na een huurverhoging zijn maandelijkse overschrijving te wijzigen. Huurders worden hier altijd direct op gewezen als er contact met deltaWonen is, of dat nu via de ‘Mijn deltaWonen omgeving’ is, aan de telefoon of de balie. Betalen gaat ook steeds makkelijker: de ‘Mijn deltaWonen omgeving’ is nu gelinkt aan iDeal, waardoor de betaling met 1 druk op de knop gedaan wordt. Dit is een groot succes gebleken, zie de tabel hieronder:


Maand Aantal iDEAL transacties Totaal
geïncaseerd
Juli 53 € 23.900,-
Augustus 78 € 38.200,-
September 100 € 40.500,-
Oktober 125 € 58.500,-
November 126 € 58.200,-
December 149 € 73.200,-
Totaal 231 € 102.600,-

 

Aanpak bij schulden
In het afgelopen jaar hebben we voor de 2e keer een ansichtkaart gestuurd met de tip om het vakantiegeld te gebruiken voor de aflossing van een achterstand. We komen graag zo snel mogelijk in contact als er achterstanden ontstaan. Dit begint met een e-mail of telefoontje om te zien of en hoe we kunnen helpen. Medio oktober 2017 is ook onze nieuwe incassosoftware in gebruik genomen; hiermee hebben we makkelijker inzicht in de achterstanden en kunnen we sneller hulp aanbieden.

Al onze inspanningen leveren resultaat op: het aantal huurders met een achterstandsdossier is afgenomen, namelijk tot 1.777 tegenover 1.793 huurders in 2016 Ook het saldo betaalachterstand sociale huur is lager dan in 2016: € 1.005.000,- eind 2016, versus €  886.000,- eind 2017.

 



Ontruimingen
Ondanks al deze methodes kunnen wij niet voorkomen dat bij sommige mensen de betalingsachterstanden verder oplopen. Er is dan vaak sprake van zware schuldenproblematiek. We hebben een goede samenwerking met ketenpartners uit het sociale domein, waardoor we in gevallen van zware schuldenproblematiek snel specialistische hulp kunnen inschakelen. Zo proberen we samen te voorkomen dat de huurachterstand uitloopt op een huisuitzetting. In veel gevallen lukt dat. We zien al jaren een dalende lijn in het aantal aanzeggingen tot ontruiming. In het 4e kwartaal 2017 hebben er zelfs helemaal geen ontruimingen meer plaatsgevonden. Dit betekent dat het totale aantal ontruimingen over 2017 uitkomt op 9 woningen (in 2016 waren dit er 11). In 2017 hebben enkel ontruimingen als gevolg van betaalachterstanden plaatsgevonden en geen enkele op basis van leefbaarheidsproblematiek.