Jaarverslag 2018
Financieel gezond

Financieel gezond
We willen met onze woningvoorraad klaar zijn voor een nieuwe samenleving en veranderende woonwensen van onze (toekomstige) klanten. Hierbij richten wij ons op voldoende betaalbare woningen voor onze huurders. Om dit te realiseren is financieel rendement dé pijler voor een gezond toekomstscenario. Iedereen heeft recht op een goede en betaalbare woning. Daar werken we bij deltaWonen dagelijks met veel plezier aan. Hierbij hebben we hoge ambities als het gaat om duurzaamheid, betaalbaarheid en kwaliteit van onze woningen.

We hebben een solide toekomstplan ontwikkeld voor onze woningvoorraad, waarbij we niet hebben hoeven nuanceren op onze ambitie. Het toekomstplan past binnen onze financiële kaders. Het voeren van een gematigd huurbeleid draagt bij aan de betaalbaarheid van wonen. Met de ontwikkeling van goedkopere huisvestingsprojecten kunnen we de toenemende druk op de woningmarkt grotendeels opvangen. In de periode 2017-2020 willen we in Zwolle en Kampen semipermanente woningen aan ons bezit toevoegen. Het project Oosterenk is hier een voorbeeld van. Daarnaast hebben we in onze meerjarenbegroting de komende jaren ingezet op groei van onze woningvoorraad in Zwolle en Kampen met circa 1.250 woningen door een combinatie van nieuwbouw, sloop en minder verkoop van bestaand bezit. Van deze doelstellingen hebben we in 2018 191 permanente woningen gerealiseerd. Verder gaan we het redden om de afspraak die corporaties met Aedes hebben gemaakt in het energieconvenant meer dan te behalen, door in 2024 voor het hele bezit minimaal een energielabel B te hebben.

Wij blijven een scherpe focus houden op onze bedrijfslasten. Dit realiseren wij door continu te zoeken naar manieren waarop we onze werkprocessen kunnen bijschaven en optimaliseren, terwijl we tegelijkertijd onze dienstverlening verbeteren. In 2018 hebben we volop gewerkt aan de implementatie van een woonruimteverdeelsysteem en een nieuw primair systeem voor klantgegevens. Met deze systemen is deltaWonen klaar haar dienstverlening steeds te optimaliseren en moderniseren, zodat we onze klanten beter en sneller helpen bij vragen of (levens-)ontwikkelingen. Zoals gezegd: iedereen heeft recht op een goede en betaalbare woning, waarbij we allereerst staan voor een respectvolle, professionele en verrassende dienstverlening in verbinding met onze klanten.

Het in 2017 vastgestelde Reglement Financieel Beleid en Beheer vormt de basis voor de financiële sturing binnen deltaWonen.